Ashalayam heeft ons gevraagd de aanleg en het onderhoud van een biologische moestuin te ondersteunen.

Omdat er rondom de opvangplekken veel en voedingsrijke grond is, wil Ashalayam bij een aantal opvangplekken de grond beter benutten. Zij hebben moestuinen aangelegd, waarin o.a. tomaten, aubergine, bloemkool en komkommer verbouwd worden. En ze hebben er eerder al bomen met citroenen, mango's en jackfruit geplant, die  heerlijke vruchten leveren. Na het regenseizoen zal de moestuin verder worden uitgebreid.

De grote kinderen helpen in de tuin, wat verbinding met de natuur geeft. Bovendien heeft dit een therapeutische werking voor de kinderen, die vaak trauma's in hun leven hebben opgedaan. En ze leren op een duurzame manier groenten verbouwen, zonder bestrijdingsmiddelen. Dit alles onder begeleiding van een ervaren landbouwer en professionals van Ashalayam.

Het biedt toekomstperspectief aan 150 voormalig straatjongens (van 15-17 jaar), want zij leren hoe ze hun eigen voedsel kunnen verbouwen. Daarnaast levert het gezonde maaltijden voor de kinderen op de projecten. Zeker in deze coronatijd waarin het tijdens de lockdown niet makkelijk is om aan eten te komen, realiseert Ashalayam zich des te meer het belang van een gedeeltelijke eigen voedselvoorziening.

Wij zijn dankbaar voor de steun die we voor dit project ontvangen van Haëlla, Stichting de Goeie Doelen uit Delft, Kringloopwinkel Reeuwijk en de Snickers-de Bruijn Stichting.

moestuin1       moestuin2

logovoeteninaardezwartwit               logosnickersdebruijnzwartwit          youbedogrijs           thumbnail StichtingDeGrootsteFamilieHelptZwW       vastenactie grijs