groententuinDe afgelopen 2 jaar ondersteunden wij de aanleg en het onderhoud van een biologische moestuin in Ashalayam, Calcutta.

Omdat er rondom de opvangplekken veel en voedingsrijke grond is, wilde Ashalayam bij een aantal opvangplekken de grond beter benutten. Zij hebben moestuinen aangelegd, waarin o.a. tomaten, aubergine, pompoenen, bloemkool, bonen, koriander en komkommer verbouwd worden. En ze hebben er eerder al bomen met citroenen, mango's, bananen en jackfruit geplant, die heerlijke vruchten leveren.

Eind mei 2020 vernielde een orkaan een groot deel van de nieuwe groententuinen. Gelukkig is de natuur veerkrachtig! Twee maanden later verschenen de eerste groene blaadjes alweer.

De grote kinderen helpen in de tuin, wat verbinding met de natuur geeft. Bovendien heeft dit een therapeutische werking voor de kinderen, die vaak trauma's in hun leven hebben opgedaan. En ze leren op een duurzame manier groenten verbouwen, zonder bestrijdingsmiddelen. Dit alles onder begeleiding van een ervaren landbouwer en professionals van Ashalayam.

De moestuinen zorgen voor gezonde maaltijden voor de kinderen op verschillende projecten. In deze coronatijd is het niet makkelijk om aan eten te komen en zijn de kosten voor groenten enorm gestegen. Daardoor realiseert Ashalayam zich des te meer het belang van een gedeeltelijke eigen voedselvoorziening.

Bovendien leerden 150 voormalig straatjongens (van 15-17 jaar) hoe ze hun eigen voedsel kunnen verbouwen. Een aantal jongeren heeft inmiddels een eigen moestuintje gemaakt en onderhoudt deze zelfstandig.

Wij zijn blij voor de steun die we voor dit project ontvingen van Haëlla, Stichting de Goeie Doelen uit Delft, Kringloopwinkel Reeuwijk en de Snickers-de Bruijn Stichting.

moestuin1       moestuin2

haella zw      hofstee          buurtkerk logo met tekst zwart wit         Mutthatara grijs             Pelgrimshoeve grijs                Logo Mijndomein