Bosco Bangalore is in de sloppenwijken van Bangalore gestart met het creëren van betere ontwikkelingsmogelijkheden voor jonge kinderen. Studies tonen aan dat de eerste levensjaren van een kind cruciaal zijn voor zijn/haar ontwikkeling in zijn/haar verdere leven. Ouders in de sloppenwijken zijn druk om in hun dagelijks levensonderhoud te voorzien en hebben nauwelijks tijd om naar hun kinderen om te kijken. Zij laten hun kinderen achter bij de door de overheid gerunde ‘voorscholen’. Er is vooral aandacht voor gezondheid en voeding.

BOSCO ondersteunt deze voorscholen en zet de ontwikkeling van het kind centraal. Het kijkt naar schoolse vaardigheden, maar bijv. ook naar sociale vaardigheden. In het komende jaar zal BOSCO 3.000 kinderen in de leeftijd van 3 tot 8 jaar bereiken in verschillende sloppenwijken in Bangalore.

Op deze manier hoopt BOSCO een soepele overgang van de voorschool naar de reguliere basisschool te realiseren, en ouders actief te betrekken bij de ontwikkeling van hun kind. Ook willen ze hiermee tijdig problemen signaleren binnen gezinnen en hierop actie ondernemen, om te voorkomen dat kwetsbare kinderen op straat terecht komen.

Inmiddels zijn er al mooie resultaten geboekt. Zo zijn er 20 bijeenkomsten geweest voor ouders/moeders, om hen bewust te laten worden van het nut van onderwijs voor hun kinderen, en ze te motiveren hun kinderen naar school te laten gaan. Er zijn managementteams opgezet, om het onderwijs op een hoger plan te tillen en dit te monitoren. Docenten van 30 scholen zijn bijgeschoold in taal en in het organiseren en coordineren van een klas. Er zijn aantrekkelijke lesmaterialen aangeschaft die de interesse van kinderen aanwakkeren. Kinderen krijgen les in leiderschapsvaardigheden. Verder worden op regelmatige basis gezondheidschecks gedaan. Op dit moment profiteren zo'n 600 kinderen van betere ontwikkelmogelijkheden.

Dit project is mogelijk gemaakt door bijdrages van de Hofsteestichting, de Louisa Stichting, Stichting Castricum helpt Muttathara en de Parochiële Caritas instelling Aalanderveen. Hartelijk dank!

Pediatrician visit

anganwadi

Mothers meeting at Bakshi garden

haella zw      hofstee       cafeaverechts      ASN grijs      Mutthatara grijs       Pelgrimshoeve grijs            logojdgrotezw    Logo Mijndomein