Stichting Raja

stiching raja

IBAN: NL22 INGB 0006 1325 46

DON BOSCO ASHALAYAM, CALCUTTA

Don Bosco Ashalayam is een straatkinderenproject in Calcutta, een miljoenenstad in het oosten van India aan de grens met Bangladesh. Deze stad heeft ongeveer vijf miljoen inwoners, waarvan er velen op straat leven. Don Bosco Ashalayam is in 1985 opgericht door een priester die zich het lot van de straatkinderen aantrok. Samen met een aantal straatkinderen van wie hij het vertrouwen gewonnen had, startte hij een nachtopvang voor straatkinderen. Nu is dit centrum dag en nacht open en biedt het tal van diensten. Don Bosco Ashalayam beschikt inmiddels over 22 huizen, waar in totaal ongeveer 700 kinderen wonen. Deze huizen staan in Calcutta, de aangrenzende stad Howrah en in Kalyani, een plattelandsdorp zo’n zeventig kilometer van Calcutta.
Naast het bieden van een thuis, verzorgt Don Bosco Ashalayam voor straatkinderen regulier onderwijs, vakopleidingen en hulp bij het vinden van een baan of huisvesting. Sommige kinderen leren eigen grond te verbouwen. De kinderen verdienen punten door het volgen van een vakopleiding of school. Zodra ze eraan toe zijn om op eigen benen te staan, worden de punten in geld omgezet en krijgen zij dit bedrag uitbetaald. Daarmee kunnen zij een huisje kopen of huren. Ook in de straten van Calcutta is Don Bosco Ashalayam actief. Dagelijks lopen medewerkers op straat en op stations. Zij bieden medische zorg, geven les op straat in kleine groepjes en lichten voor over hygiëne en ziekten als AIDS.

In twee inloophuizen van de organisatie kunnen kinderen terecht om te slapen, douchen en te eten. Twee keer per maand is er een ‘mela’, een soort festival, waar alle straatkinderen welkom zijn. Tijdens deze ‘mela’s’ wordt er gesport, gegeten, gedanst, gezongen en medische zorg verleend. De organisatie houdt zo de kinderen in de gaten en benadrukt dat elk kind altijd welkom is in een van de huizen van Ashalayam.

Wilt u meer weten over Don Bosco Ashalayam?

U kunt Don Bosco Ashalayam ook volgen via facebook

OVER RAJA

Stichting Raja ondersteunt twee straatkinderenprojecten in India en geeft in Nederland voorlichting over het leven van straatkinderen. De projecten in Bangalore en Calcutta bieden de kinderen opvang, opleiding en kans op een betere toekomst.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

DONEREN

U kunt donateur worden door uw bank periodiek een bedrag over te laten maken.
Dit doen we omdat automatische incasso en betalingen via iDeal voor ons kosten met zich meebrengen.