Doelstelling

Stichting Raja biedt financiële ondersteuning aan twee straatkinderenprojecten in India. De projecten in Bangalore en Calcutta bieden de kinderen opvang, opleiding en kans op een betere toekomst.

Wat doen wij?

• Stichting Raja werft fondsen voor specifieke activiteiten die ten goede komen aan straat- en werkende kinderen in de twee regio’s in India waar onze projectpartners actief zijn.
  • Stichting Raja geeft voorlichting over het leven van straat- en werkende kinderen op scholen, clubs, kerken en bedrijven in Nederland.
  • Stichting Raja geeft drie keer per jaar een nieuwsbrief uit en we houden onze website en onze facebook-pagina up-to-date
  • Stichting Raja zamelt geld in door het verkopen van ansichtkaarten en boeken via www.youbedo.com.

Hoe komen wij aan giften?

• Door donaties van ca. 300 trouwe donateurs
  • Door het aanschrijven van fondsen
  • Door giften van bedrijven
  • Door initiatieven van donateurs, bedrijven en scholen die zelf actie voeren voor Stichting Raja

Hoe beheren en besteden we de giften?

Stichting Raja heeft nauwe en goede contacten met de twee samenwerkingspartners in India, waar wij als bestuursleden meerdere keren als vrijwilliger gewerkt hebben. De samenwerkingspartners sturen ons een uitgebreid projectplan, waarna wij als bestuur besluiten of we dit plan, eventueel met wijzigingen of aanvullende informatie accepteren.
Bij acceptatie van het plan werft stichting Raja vervolgens fondsen. Wanneer het benodigde bedrag binnen is, of wanneer we verwachten dat dit op niet al te lange termijn gerealiseerd zal zijn, wordt eerst 50% van het gevraagde bedrag overgemaakt naar onze projectpartner. De tweede helft volgt dan na een positieve tussenrapportage door de projectpartner. Vervolgens ontvangen wij een eindrapportage met concrete resultaten en het bewijs daarvoor, bv. aan de hand van foto’s en artikelen.
Afhankelijk van de hoogte van ons vermogen proberen wij de ingezamelde donaties altijd eind december of aan het begin van het daarop volgende jaar uitgegeven te hebben. Bij een meerjarig project houden wij soms het toegezegde bedrag op onze rekening als reservering. Wij boeken het gereserveerde bedrag dan over op een spaarrekening zodat wij daarvoor rente ontvangen.

Wat zijn onze doelen voor de periode 2018-2020?

• Het bewerkstelligen van een stabiele inkomstenstroom van ca. 40.000 euro per jaar om aan onze projectpartners te kunnen doneren. Dit doen wij door te blijven werken aan bestaande en nieuwe relaties met donateurs, fondsen en bedrijven.
  • Het stimuleren van onze projectpartners in India om hun projecten meer zelfvoorzienend te maken en hen te vragen ook zelf gedeeltelijk financieel bij te dragen aan het betreffende project.
  • Het inzetten van social media om onze naamsbekendheid te vergroten, nieuwe donateurs te werven en bestaande donateurs aan ons te binden.
  • Het geven van voorlichting over het leven van straat- en werkende kinderen en het werk van stichting Raja.
  • Het stimuleren van onze projectpartners om projectvoorstellen voor te dragen en uit te voeren, die (deels) inkomensgenererend zijn en een structurele verandering teweeg brengen.

Uitgeoefende activiteiten

Sinds de oprichting in 2001 ondersteunt stichting Raja twee partnerorganisaties in India bij het verlenen van hulp en ondersteuning aan straat- en werkende kinderen:

Raja ondersteunt onderdelen waarvan men op de projecten aangeeft, dat er de grote behoefte aan is. In de afgelopen jaren ondersteunden wij onder meer:

• Een professionele opleiding voor 10 maatschappelijk werkers (2013-2014)
  • Inrichting van een nieuw opvangcentrum voor straatmeisjes (2014)
  • Counseling voor kinderen in een jeuginrichting (2015-2016)
  • Zonnepanelen Ajjanahalli (2016)
  • Een pleegzorgproject in Bangalore. Als kinderen niet bij hun ouders kunnen opgroeien, is pleegzorg de meest natuurlijke plek om op te groeien en zich te ontwikkelen. Met de juiste informatie en begeleiding is het al gelukt om meerdere kinderen in gezinnen te plaatsen (2016)
  • Een nieuwe keuken waar voor 180 kinderen gekookt kan worden, hygienischer en onder betere omstandigheden voor het personeel (2016-2017)
  • Boerderij voor verduurzaming van voeding, waardoor ong. 180 kinderen dagelijks melk kunnen drinken en wekelijks eieren, melk, vis en vlees kunnen eten. (2017)

Projecten die wij in 2018 ondersteunen zijn:

• Betere ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen op voorscholen. Bosco Bangalore gaat zorgen voor een soepele overgang van de voorschool naar de reguliere basisschool, om te voorkomen dat kinderen uitvallen en op straat belanden.
  • Een busje voor Bosco in het kader van bezoeken aan bedrijven voor de studenten, het vervoer van materialen voor diverse trainingen, het vervoer van geproduceerde producten (meubels, taarten, broden) en het vervoer van zieke kinderen naar het ziekenhuis.
  • Vervolg op het pleegzorgtraject, dat we in 2016 startten.

Financiële verantwoording

De balans en onze bestedingen vindt u terug in ons financiële jaarverslag van 2017

Jaarverslagen van voorgaande jaren zijn op te vragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

haella zw      hofstee       cafeaverechts      ASN grijs      Mutthatara grijs       Pelgrimshoeve grijs            logojdgrotezw    Logo Mijndomein

kinop grijs        Logo Books 4 Life grijs                logo MVR 480 grijs          youbedogrijs          weeshuis der doopsgezinden grijs            logo Louisa Stichting PMS     vastenactie grijs